February 22, 2011

گمانه زنی ها درباره سرنوشت موسی صدر همزمان با بحران لیبی

logo.gif

نوری زاده :اغلب دوستان صدر در ایران از نظام آسیب دیدند

imam musa sadr-gaddafi 2.jpg

دبی – العربیه. نت
اعتراض ها در لیبی و درگیری های خونبار بین معترضان که خواستار کنار رفتن معمر قذافی از قدرت هستند باعث شد گمانه زنی ها درباره سرنوشت امام موسی صدر بار دیگر اوج گیرد.
موسی صدر در تاریخ 24-8- 1987 به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین مدیر خبرگزاری لبنان به لیبی سفر کرده بود و در فرودگاه طرابلس مورد استقبال رسمی قرار گرفته بود اما پس از مدتی در هتل محل اقامت خویش ناپدید شد.
یک منبع آگاه در گفتگو با العربیه به نقل از نزدیکان آقای صدر گفته است که خانواده او اخباری در خصوص زنده بودن او و حضورش در یکی از زندان های لیبی به دست آورده اند.


این منبع که نخواست نامش فاش شود افزود : از همین رو کمیته ای در لبنان در حال سازماندهی است تا در صورت صحت این اخبار آقای صدر را به لبنان منتقل کند."

منابع نزدیک به امل که توسط آقای صدر تاسیس شده بود نیز گفته اند شماری از افسران لیبیایی که در پی اوضاع اخیر از کشورشان به سوی مصر گریخته اند ، از حضور آقای صدر در یکی از زندان های لیبی سخن گفته و تاکید کرده اند که او را دیده اند. این منابع می گویند به همین دلیل خانواده آقای صدر کمیته ای را برای بررسی صحت و سقم این ادعا به لیبی فرستاده اند و منتظر پاسخ آن هستند. "

موسی صدر در فرودگاه طرابلس مورد استقبال کاردار لیبی در لبنان محمود بن کوره حضور و رئیس دفتر ارتباطات خارجی کنگره عمومی خلق احمد شحاتی قرار گرفته بود.
صدر و همراهانش در هتل الشاطی، در طرابلس غرب به عنوان میهمانان رسمی دولت لیبی اقامت گزیدند. معمر قذافی رهبر لیبی اذعان می‌کند که قرار ملاقات وی با موسی صدر برای روز ۳۱ اوت ۱۹۷۸ تعیین شده بوده ولی صدر با تغییر ناگهانی تصمیم خود و بدون اطلاع قذافی، لیبی را به قصد رم پایتخت ایتالیا ترک کرده است.
تا کنون خانواده موسی صدر تاکید دارند که شواهدی مبنی بر زنده بودن او و حضورش در لیبی در دست دارند. دولت لبنان نیز روابط خود را با لیبی قطع کرد. اما از آن هنگام تاکنون هیچ خبری درباره موسی صدر در دست نیست.

دوستان موسی صدرعلی نوری زاده مدیر دفتر مطالعات ایران و عرب در گفتگو با العربیه نت جمهوری اسلامی ایران را به عدم پیگیری مساله ناپدید شدن موسی صدر متهم کرد.

او گفت:" دوستان وکسانی که به امام موسی صدر علاقه مند بودند وبا او رابطه نزدیک داشتند از افراد تاثیر گذار در سیر تحولات ایران بودند... کسانی چون مهندس بازرگان ، ابراهیم یزدی ، صادق قطب زاده که خیلی به ایشان نزدیک بود و از جبهه ملی دکتر بختیار ، سنجانی ، صدیقی همه انها دوستان وعلاقه مندان او بودند."

نوری زاده افزود " از بین روحانیون آقای شریعتمداری و رفسنجانی ارتباط خیلی نزدیکی با او داشتند و علی رغم اینکه احمد خمینی با خواهرزاده امام موسی صدر ازدواج کرده بود ولی امام موسی صدر به هیچ عنوان از افکار خمینی حمایت نمی کرد."

او گفت :" اگر ایشان بودند و بفهمند که صادق قطب زاده اعدام شده ، مهدی بازرگان حتی بعد از مرگش به قبرش توهین می شود و یزدی در زندان می باشد و ابوالحسن بنی صدر به صورت تبعیدی در پاریس زندگی می کند و خواهرزادگانش یعنی فرزندان احمد خمینی مورد شدیدترین حملات قرار می گیرند و داماد دیگرش آقای خاتمی از او به عنوان خائن یاد می کنند وحتی وعده اعدام را به او می دهند بدون تردید موسی صدر خواهان بازگشت به زندانش می شود."

به اعتقاد آقای نوری زاد " آنچه در ایران و لبنان می گذرد نمی تواند آرزوهای امام موسی صدر را برآورده کند. اگر او امروز این دردها را می دید بسیار متاثر می شد غیاب مرد بزرگ ضربه سنگینی است نه تنها به ایران و لبنان بلکه برای تمام مردم منطقه می باشد."

سفر مقام دوم لیبی به تهران مدیر دفتر مطالعات ایران و عرب در لندن، جمهوری اسلامی را به عدم تمایل به پیگیری پرونده امام موسی صدر متهم کرد و گفت :" در طول سی و دو سال از حکومت جمهوری اسلامی هیچ ذکری از او نکردند فقط در زمان اقای خاتمی ذکری از او شد . ایران به خاطر روابط نزدیک با لیبی حتی پیگیر سرنوشت وی نشد."

وی افزود :" وقتی در ایران انقلاب شد عبدالسلام جلود مرد شماره دوم لیبی به ایران آمده بود وقتی قطب زاده و بازرگان فهمیدند جلود آمده عده ای را فرستادند و او را در هتل هیلتون تهران محاصره کردند و گفتند جلود باید بازداشت شود تا پرونده موسی صدر بررسی شود. حدود سه هفته جلود در هتل هیلتون به صورت زندانی بود تا سرانجام محمد منتظری فرزند آیت الله منتظری که روابط بسیار نزدیکی با لیبیایی ها داشت و حتی بعد از انقلاب توانست یک هواپیما پر از آثار انتیک با عده ای به لیبی بفرستد توانست شبانه از درب گاراژ هتل، جلود را بیرون بیاورد و به ملاقات خمینی در قم بفرستد."

به گفته نوری زاده :" جلود پس از ملاقات با خمینی وعده همکاری داد و گفت همه امکانات را در اختیار ایران قرار خواهد داد ولی بعد از این ارتباط از لیبی خواسته شد که پیگیر مساله امام موسی صدر نشود."

این روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل ایران علت این درخواست را جایگاه مهم و برتر امام موسی صدر نسبت به آیت الله خمینی به شمار آورد.

او گفت :" غیاب موسی صدر به نفع خمینی بود اگر موسی صدر در صحنه بود کسی به سراغ خمینی نمی رفت . او از نظر سیاسی و جایگاه بین المللی در سطح بسیار بالاتری بود و در کشورهای عربی بسیار مورد احترام بود. به هیچ وجه خواستار انقلاب اسلامی یا حکومت اسلامی نبود کما اینکه در لبنان هم دنبالش نبود همیشه او به حکومت ملی که همه در آن سهیم باشند اعتقاد داشت. "

سکوت در برابر 30 موشک اسکاد نوری زاده افزود وقتی جنگ شروع شد ، جمهوری اسلامی به موشک احتیاج داشت. اقای رفیق دوست به لیبی رفت و با قذافی به تفاهم رسیدند که در ازای سکوت ایران از موضوع موسی صدر لیبی 30 موشک اسکاد به ایران بدهد."

او تاکید کرد :" فراموشی پرونده امام موسی صدر از 30 موشک اسکاد برای ایران مهمتر و با ارزش تر بود یعنی خون امام موسی صدر برای جمهوری اسلامی ارزش 30 اسکاد داشت."

نوری زاده تاکید کرد " از این به بعد هر کس از امام موسی صدر صحبت به میان می اورد صدایش را خفه می کردند."

به گفته او :" صادق طباطبایی خواهر زاده امام موسی صدر و برادر زن احمد خمینی ، چمران ، دکتر صدر ، خاتمی و خانواده فیروزان همه با آقای صدر نسبت فامیلی داشتند ولی رژیم اجازه پیگری به انها نمی داد حتی اجازه برگزاری مراسم را از انها گرفتند."

February 22, 2011 07:34 PM






advertise at nourizadeh . com