August 11, 2012

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

نشست مشورتی تهران در باره سوریه ، نوزادی که مرده به دنیا آمد.
4D64A171-2C1F-4A32-81B4-3FD2B6B2C2C0_mw800_s.jpg

نوشتۀ شاهرخ بهزادی

نشست یک روزه مشورتی تهران در باره سوریه بعد از ظهر امروز با حضور نمایندگان ٢٨ کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در هتل آزادی تهران بر گزار گردید. علی صالحی وزیر امور خارجه در این نشست گفت که تنها راهكار حل بحران سوريه، از طريق گفت‌وگوی جدی و فراگير ملی مخالفانِ دارای پايگاه مردمی با دولت سوريه است. ( در باره این نشست با عیرضا نوری زاده روزنامه نگار مقیم لندن به گفتگو نشسته ایم.(
Download file

علی اكبر صالحی- وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، طی سخنانی در مراسم افتتاحيه این نشست مشورتی گفت: «با وجود اينكه ايران در نشست ژنو شركت نكرد، اما از نتايج آن حمايت كرد».

وی افزود: «اعتقاد راسخ دارد كه تنها راهكار حل بحران سوريه، از طريق گفت‌وگوی جدی و فراگير مخالفانِ دارای پايگاه مردمی با دولت سوريه است، كه با پيش‌زمينه برقراری آرامش و ثبات در اين كشور امكان‌پذير خواهد بود».

وی همچنین تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ايران ضمن رد هرگونه مداخله خارجی و نظامی در حل بحران سوريه، از اقدام دبيركل سازمان ملل براي حل مسالمت‌آميز بحران اين كشور حمايت و پشتيبانی می‌كند».

در نشست امروز تهران، ویدال برووس- هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در تهران، شرکت داشت و پیام بان کی مون- دبیر کل سازمان ملل متحد، به این نشست را قرائت کرد.

بان کی مون، در این پیام گفته است: «مجمع عمومي سازمان ملل، در نشستی پيش از اين براهميت پيشرفت سريع برای انتقال سياسی در سوریه تأكيد كرده بود و در این راستا كشورهای مختلف را به حمايت فعال در اين زمينه تشويق كرد».

دبیر کل سازمان ملل متحد، در این پیام گفته است که «دولت سوريه را تشويق كرد كه به اين فرآيند بپيوندد، اما دولت سوريه در برابر اجرای اين طرح سرسختی نشان داد».

در این پیام بان کی مون، همچنین اعلام داشته که «متأسفانه هردو طرف در گیر در سوریه- حکومت و اپوزیسیون، بر روی سلاح‌های خود حساب می کنند و این موضوع نتایج بسیار فاجعه‌انگیزی را برای مردم این کشور بدنبال خواهد داشت».

این نشست با حضور وزرای خارجه و نمایندگان ٢٨ كشور در تهران بر گزار گردید؛ در این نشست وزیران خارجه ایران، پاكستان، زیمبابوه، عراق و وزیر امنیت ملی عراق حضور دارند؛ همچنین ٧ كشور در سطح معاون وزیر امور خارجه؛ ٢ كشور در سطح مدیر كل وزارت امور خارحه، ١٥ كشور در سطح سفیر و نماینده دفتر سازمان ملل در تهران نیز از سوی بان كی مون در این نشست شركت كرده اند.

نمایندگان كشورهای بلاروس، موریتانی، اندونزی، قرقیزستان، گرجستان، تركمنستان، بنین، سریلانكا، اكوادور، افغانستان، پاكستان، الجزایر، عراق، زیمبابوه، عمان، ونزوئلا، تاجیكستان، هند، روسیه، چین، قزاقستان، ارمنستان، نیكاراگوئه، كوبا، سودان،تونس و فلسطین از جمله شركت كنندگان در این نشست مشورتی هستند.


در باره این نشست با عیرضا نوری زاده روزنامه نگار مقیم لندن به گفتگو نشسته ایم.

August 11, 2012 09:05 PM






advertise at nourizadeh . com