پنجره ای رو به خانه پدری سه شنبه ۲۵ اردیبهشت
این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را از شهر فرشتگان با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با آقای مسعود اسداللهی کارگردان و هنرمند تئاتر و همکار عزیزمان در تلوزیون ایران فردا خواهیم پرداخت و با ایشان در ارتباط با دنیای هنر و سینما و دیگر مسائل فرهنگی به تبادل نظر خواهیم نشست و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.
در ابتدا یادی خواهیم نمود از استاد حسین مهری که چندی پیش به هفت هزار سالگان پیوست و یاد و خاطره اش را گرامی خواهیم داشت.
دکتر نوری زاده : آیا تجربه رادیو و تلوزیون حتی گوشه ای از کار تئاتر و سینما را گرفته است؟
آقای اسداللهی: این تجربه ای تازه بود که طی این سی و سه سالی که به اینجا آمدم آغاز کردم. این تجربه خوبی بود ،بعد جا افتادم، چون تو گوینده اخبار نیستی ، اینجا نشسته ای و باید با مخاطب ارتباط برقرار کنی. اولا خودم هستم، این خود بودن خیلی مشکل هست.
من متوجه هستم یک سرخط ها یی داریم و راجع به آن می نشینیم و حرف میزنیم.
دکتر نوری زاده: من متوجه شدم که این عامل دوربین طنز ترا زیاد کرده است چون تو اصولا در پشت دوربین انسان طنازی هستی.
آقای اسداللهی : من به این سر خط ها همیشه فکر میکنم و دو برنامه به استودیو می آورم. مسیر ها را میبینم ولی حس هایم مرا به جایی دیگر میبرند و سر از محل دیگری در می آورم.
دکتر نوری زاده: بنظر من اهمیت یک پرزنتر که خودش هم تولید کننده و هم نویسنده است در این است. یکدفعه یک گوشه ذهنت باز میشود و حکومت ولایت فقیه که سراسر طنز است. معمولا همه ما این کلیپ های طنز گونه آخوند ها را می بینیم.
آقای اسداللهی: کسانی باید پیدا شوند و این مجموعه کلیپ ها را کنار هم بگذارند.تا بعد ها از ان استفاده شود.
دکتر نوری زاده: آن چیست که در ایران دارد اتفاق می افتد.؟ من وشما دلار هفت تومانی را یادمان هست.
آقای اسداللهی: سعی میکنم حتی تلفن هم نکنم پس بزنم می دونید سخته. یاد سعید سیرجانی می افتم حرفش این بود که ایران رو ترک نکنید و بسیاری به او حمله کردن واو را جاسوس و مأمور می نامیدند. عاقبت برگشت و او را کشتند. و بعد همانها برایش شمع روشن کردند.
دکتر نوری زاده: نگاه شما که یک فیلمساز موفق هم بوده اید به سینمای امروز ایران چیست.؟ بعضی ها میگویند این سینمای جمهوری اسلامی است و ارزشی ندارد نظر شما چیست؟
آقای اسداللهی: من آقای فرهادی و جعفر پناهی را جزو سینمای جمهوری اسلامی نمیبینم . اینها فیلمسازان مؤلف هستند. فیلمساز غیر مؤلف هم داشته ایم، یک مدت مد بود که از فرانسه آدم می آوردند، و ملکه هم دوست داشتند .
بعد از مدتی قطبی به جایی رسید که دید تجربه مهم تر است،در سینما مثلا مسعود کیمیایی که اروپا نرفته بود،ناصر تقوایی هم پایش به اروپا نرسیده بود .بیضایی که آنزمان دانشگاه نرفته بود، ولی در دانشگاه تهران رئیس دانشگاه تئاتر بود. شاملو و اخوان ثالث مگر مدرسه شاعری رفته بودند. یک چشمه ای است که باید از درون بجوشد.
کارگردان مؤلف ما کم داریم.آدمهایی مثل فرهادی و پناهی با فلسفه کار میکنند و هم شیوه سینمایی خاصی دارند، این گونه فیلمساز ها همیشه در دنیا کم بوده اند.
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.
A Window to the Fatherland – Tuesday 15 May 2018
We broadcast tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works from the Los Angeles studios of IraneFarda TV Channel.
Dr. Alireza Nourizadeh:
We continue the program with talking to our colleague at IraneFarda TV, theatre director Massoud Assadolahi, who would share with us his expert views about the state of arts and cinema in Iran of today.
We will also remember the veteran Iranian journalist/writer Hossein Mohri who died over the weekend in exile in Los Angeles.
Dr. Alireza Nourizadeh:
Have you made any use of your experience of working at radio and television in the world of stage and cinema?
Massoud Assadolahi:
My stay in the US for the last thirty-three years has been a new experience for me all together. It has been a positive and good experience because you are no longer acting as a moderator or presenter and thus you are required to connect to your audience. You become yourself, which is rather difficult to do in this business.
Dr. Alireza Nourizadeh:
I have noticed that you have become more satirical in your presentations and talks.
Massoud Assadolahi:
I look at the headlines and think about them but they tend to take my mid into another world.
Dr. Alireza Nourizadeh:
It is important that you are a writer and producer of your own program at the same time. Anyhow, the Iranian regime is a satirical being and the mullahs are always figures of fun.
Massoud Assadolahi:
It would be nice if someone could actually make a collection of these clips for future generations to see them.
Dr. Alireza Nourizadeh:
What do you think is happening in Iran of today? You and I remember the days when the US dollar was equal to 7 tomans. It is now selling at 7000 tomans.
Massoud Assadolahi:
I remember the late writer Saeedi Sirjani’s advice that told us not to leave Iran. Some people attacked him and called him a spy who worked for the regime. But when he was murdered by the same regime the same people mourned him.
Dr. Alireza Nourizadeh:
What do you think of Iran’s current cinema?
Massoud Assadolahi:
I do not consider Asghar Farhadi and Jafar Panahi as being part of the regime’s cinema. These are writer/directors. In the past, it was a fashion to bring foreign directors into our cinema and even Empress Farah did like the idea. But gradually Ghotbi concluded that experience is more important and directors like Massoud Kimiayie and Bayzaie who had no university education became good director.
Just like Shamlou and Akhavan who had never attended poetry course became great poets. Art is like a spring; it has to come naturally from within you.
Dr. Alireza Nourizadeh:
Stay with us for this edition of A Window to the Fatherland and share it with your family and friends.
لینک وبسایت:
http://iranefardalive.com/Archive/38937
لینک یوتیوب:
https://youtu.be/zLtZ00TuYA4
فایل صوتی:
https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/tjflb1jciusd
فایل صوتی کم حجم:
https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/wlrut4polscl
گوگل درایو:
https://drive.google.com/file/d/1h1Ji5EGueHnfdWyRtD4RaiLeT-o-g02y/view?usp=sharing
May 21, 2018 12:07 PM