May 21, 2018

پنجره ای رو به خانه پدری چهار شنبه 26 اردیبهشت

nor4-300x160.jpg

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را از شهر فرشتگان و با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز مینماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان گرامی برنامه جناب آقای پرویز کاردان خواهیم پرداخت و با ایشان در ارتباط با سینما و تئاتر به سخن خواهیم نشست.

دکتر نوری زاده: تئاتر را از شیراز آغاز کردید و یا از تهران؟؟

آقای کاردان:من از پنج سالگی از شیراز بیرون آمدم و در مدرسه جم قلهک در رشته طبیعی تحصیل کردم و سپس به وزارت فرهنگ و هنر رفتم چون عاشق نقاشی بودم و در پی آن تحصیلاتم را در رشته نقاشی ادامه دادم و فارغ التحصیل شدم.

من یک پیشنهاد دارم : زمانی که یک بانو یا یک دختر جوان مورد حمله نیروهای حکومتی قرار میگیرد و مردم نمیدانند چیکار کنند . می توانند شعار ایران ایران را سر بدهند.
برگردیم به موضوع .من تئاتر را در تهران شروع کردم و به همراه آقای خسروی و خانم ژاله صبا نمایشنامه در بسته از ژان پل سارتر را اجرا کردیم. اما همین آدم خمینی را تحسین کرده بود و او را مثل گاندی میدانست.

دکتر نوری زاده: من فکر میکنم در میان رهبرانی چون صدام و قذافی محمد رضا شاه مظلوم واقع شده است. و تصویری که از شاه داده اند با واقعیت مغایر بود

آقای کاردان: تصویری هم که از رضا شاه داده اند غیر واقعی بوده است. و حال کسانی که از جنوب با راه آهن به شمال میآیند قدرخدمات او را میدانند.

دکتر نوری زاده: برگردیم به ادامه گفتگو:

آقای کاردان: کار تلویزیون ثابت شروع شد و من برای گذراندن دوره خاصی به انگلیس آمدم و در بی بی سی بودم و در یک موسسه دوره تلوزیون را دیدم. من در انگلیس اولین سناریو را نوشتم و اول به تاوزیون ثابت پیشنهاد دادم که در جواب گفتند در این جا ما سریال نمیسازیم. ولی در ادامه در تلوزیون ملی آنرا به اجرا در آوردم.

اولین شو را من در تلوزیون داشتم که خانم گوگوش هم بازی میکرد هم میخواند. در ادامه زنده یاد فرخ زاد آمد و یکدفعه من برنامه را اجرا میکردم یکدفعه ایشان.

سریال پر طرفدار سرکار استوار را من و آقای پورمند و آقای صیاد یک روز در میان می نوشتیم
دکتر نوری زاده: این سریال هم در ایران و هم در خارج بسیار طرفدار داشت.

آقای کاردان: : بیشتر فعالیت من در تلوزیون بود و بعد سریال خانه بدوش آمد

دکتر نوری زاده: می گویند وقتی این سریال پخش میشد تهران خلوت میشد و حتی شاه آن را نگاه میکرد.
آقای کاردان: بله حق با شماست. اولین بار به من گفتند درباره سپاه دانش برنامه بساز . من گفتم این برنامه بسیار جدی است و من انجام نمیدهم. قضیه سریال خانه بدوش سوژه اش در باره یک پدر با هفت دختر بود که مراد عاشق دختر آخر شده بود ولی باید طبق سنت؛ اول دختران بزرگتر ازدواج میکردند.

دکتر نوری زاده: سینما چطور بود برای تو؟
آقای کاردان : سینمای قبل از انقلاب با سینمای فعلی تفاوت دارد ما بیضایی و مهرجویی و تقوایی را داشتیم.
ولی نسل جوان کنونی و تکنیک های جدید در سینما جای خودش را باز کرده است.


دکتر نوری زاده:اگر بگویند سه فیلم نمونه را انتخاب کن کدام را انتخاب مبکنی؟

آقای کاردان : یکی از بهترین فیلمهای بعد از انقلاب فیلم باشوغریبه کوچک میباشد به کارگردانی بهرام بیضایی و این یک استثنا در سینمای ایران بود. همچنین جدایی نادر از سیمین و یا همین سریال شهرزاد سوای فیلمنامه سیاسیش بازیگران خوب بازی میکنند و از نظر ساخت خوب است. در گذشته فیلمسازی خیلی سخت بود.

دکتر نوری زاده : یک کار بسیار قشنگ شما انجام داده اید و آنهم مستندی در باره تیمسار فردوست است؟

آقای کاردان : یک زمانی در یک مراسمی بودیم و یک فردی گفت چرا کسی راجع به تیمسار فردوست فیلم نمیسازد؟ من مستندی از وی ساخته ام اسم این مستند نارفیق است.
کسی که از 6 سالگی با شاه بزرگ شد و بعد به بالاترین مقام ارتشی رسید و علاقه شاه به وی زبانزد بود. روزی که شاه میخواست از کشور برود گفت از فردوست اطاعت کنید. و یادمان باشد کاری را که او با افسران رشید این مملکت کرد!. من امیدوارم کسانی که اطلاعات بیشتری راجع به این قضیه دارند با ما همکاری کنند.
چرا راجع به 28 مرداد هیچ مستندی نوشته نشده است ما بخوبی خودمان را نشناخته ایم و هرکس در راس قدرت بوده تاریخ را نوشته است

دکتر نوری زاده : یک برنامه داشتید که در نوروز از تلوزیون ایران فردا پخش شد به نام میهمان ناهار که به خانه هنرمندان می رفتید و خیلی مورد استقبال قرار گرفت.من خیلی خوشحالم که شما با ما هستید و از اعضای خانواده تلوزیون ایران فردا هستید.

در این میان نگاهی به جلسه شورای امنیت در ارتباط با حمله اسراییل به نوار غزه خواهیم داشت و با شما به سخن خواهیم نشست.

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

A Window to the Fatherland – Wednesday 16 May 2018

We broadcast tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works from the Los Angeles studios of IraneFarda TV Channel.

Dr. Alireza Nourizadeh:

We continue the program with talking to our colleague at IraneFarda TV, Parviz Kardan, who would share with us his expert views about the state of theatre and cinema in the Iran of today.

Dr. Alireza Nourizadeh:

Where did you start your career in the world of theater? Was it in Shiraz or Tehran?

Parviz Kardan:

My family left Shiraz when I was only five years old and I studied in Gholhak’s Jam high school in Tehran. Later I enrolled at the Ministry of Culture and Art to study painting as I loved it and graduated in this art.

I have a suggestion here. When an Iranian young girl or woman is harassed by the regime’s morality police on the streets and people around them wonder how to react, they should simply shout the slogan of Iran, Iran.

Anyway, let’s talk about theatre. I began my career in theatre in Tehran along with Mr. Khosravi and Mrs. Jeleh Saba in a play by Jean Paul Sartre, called The Closed Door. But this very man Sartre later had praised Khomeini by calling him the “new Gandhi”!

Dr. Alireza Nourizadeh:

I believe in comparison with leaders like Saddam and Gaddafi, the late Mohammad Reza Shah had been an innocent man. The image that had been created of him was not true.

Parviz Kardan:

It is the same with Reza Shah. Only those who travel on trains from south to north of Iran on the railways that he built nearly a century ago appreciate what he did for our country.

Going back to my career, later I began working for Iran’s national television station and was assigned to do a course in England. I did a course at the BBC and learned how to write scripts for film or television. On my return to Iran I did a script for a serial for Sabet Pasal’s TV but he said they did not produce serials and later I offered it to the National Television.

I did the first TV show in Iran in which Googoosh played and sang. Later the late Farokhzad joined me and we ran the show alternately.

Mr Pourmand and Mr Sayad also worked with me and we jointly wrote the script for the very popular Sarkar Ostovar series.

Later I became heavily involved in the production of Khane Bedoosh series.

Dr. Alireza Nourizadeh:

It is said that on the evenings that this series was being broadcast the streets of Iran were empty and even the Shah used to watch it.

Parviz Kardan:

Yes, you are right. They once asked me to produce a series about the Sepahe Danesh but I told them this was a serious subject and I would not do it.

Dr. Alireza Nourizadeh:

How did you fare in the world of cinema?

Parviz Kardan:

The pre-revolution cinema of Iran was very different from today’s and we had directors like Beyzaie, Mehrjoie and Taghvaie who were known internationally.

Dr. Alireza Nourizadeh:

You have made an interesting documentary about General Fardoust.

Parviz Kardan:

Yes. We were in this party and someone said to me why nobody makes a film about Fardoust? And now I have made it. It is called Narafigh (disloyal friend).

He was a close friend of the Shah and grew up with him from the age of 6 and reached the highest military rank in the Iranian army and at the end he betrayed the Shah.

I call upon all those who can help us with this documentary to come forward.

Dr. Alireza Nourizadeh:

Your “Come and Dine With Us” program on IraneFarda TV during the Nowruz celebrations proved very popular and it is a pleasure to have you with us.

May 21, 2018 12:20 PM






advertise at nourizadeh . com